Rolki

W sezonie wiosenno-letnim aż do jesieni, jedną z najprzyjemniejszych form aktywnego spędzania wolnego czasu jest jazda na rolkach. Jest to świetna forma rozrywki dla każdego, niezależnie od wieku. Daje niezwykle dużo frajdy i poczucie wolności ale przede wszystkim ma zbawienny wpływ i modeluje całą naszą sylwetkę.

 

Pierwsze kroki

Planując rozpoczęcie nauki jazdy na rolkach, przede wszystkim, trzeba wybrać dobry sprzęt. Trzeba również postawić na ochronę przed niechcianym upadkiem. Kupujemy zatem ochraniacze na kolana, łokcie i nadgarstki. Bo, o ile nogi raczej na rolkach nie złamiemy, to dużo szybciej może pojawić się otarcie na kolanie, łokciu czy nadgarstku, które jest skutkiem upadku.

Zanim ruszymy w trasę dobrze byłoby potrenować również posuwisty krok łyżwiarski na jakimś stabilnym podłożu lub na przykład na trawie. Równie ważnym elementem jest bezpieczne hamowanie. Warto opanować dobrze tą umiejętność, bo jej brak może mieć przykre konsekwencje. Najprościej jest nauczyć się hamowania pługiem. Polega to na równoległym ustawieniu rolek, których palce kierujemy do wewnątrz zaś pięty na zewnątrz. Drugim sposobem jest używanie hamulca umieszczonego z tyłu rolki. Palce unosimy ku górze, przy jednoczesnym dociskaniu pięty z hamulcem do podłoża. Kolejną metodą jest ustawienie rolek w literę T. Przy jeździe pierwsza rolka płynie do przodu, drugą obracamy wtedy pod kątem 90st i powodujemy hamowanie niejako zajeżdżając sobie samemu drogę. Dobrze jest opanować tą technikę precyzyjnie, bo w przeciwnym wypadku może to się skończyć upadkiem lub niechcianą kontuzją.

CO DAJE JAZDA NA ROLKACH?

 

W trakcie jazdy na rolkach wszystkie nasze mięśnie intensywnie pracują. Oczywiście najbardziej narażone na aktywność są mięśnie kończyn dolnych – czworogłowe i pośladkowe oraz mięśnie pleców, brzucha oraz rąk. W zależności od pozycji, jaką przyjmiemy jeżdżąc na rolkach, mniej lub bardziej pracują mięśnie grzbietowe i łydki.

Charakter pracy mięśni oraz wysiłek energetyczny porównywalny jest tutaj z bieganiem, lecz ta dyscyplina jest mniej kontuzjogenna. Jeżdżąc na rolkach poprawiamy również swoją wydolność krążeniowo-oddechową, która w zależności od intensywności treningu, służy między innymi spalaniu tkanki tłuszczowej.